حامد کاشاني گفت: يک کرونا نبايد باعث شود شما از اعتقادات خود برگرديد. مسئله شفا خواستن از اوليا خدا يک امر شيعي نيست. به آثار «ذهبي» و ساير نويسندگان خود نگاه کنيد که چه ميزان درباره قبور اولياء خدا سخن گفتهاند.
به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هيأت خبرگزاري فارس، حجتالاسلام حامد کاشاني سخنران مذهبي در يک ويديوي شخصي که در نقد سخنان مولوي عبدالحميد ضبط شده است، اظهار داشت: زماني که بيماري کرونا در چين شايع شد، مولوي عبدالحميد فرمود ما وضو ميگيريم و هيچطوريمان نميشود، اما زماني که بيماري به ايران آمد و حتي نماز جمعه اهل سنت هم تعطيل شد، با اين که ايشان معتقد بود در فضاي باز است و نبايد تعطيل شود، دچار فشار افکار عمومي شد.
وي تصريح کرد: آنها گفتند مردم چين گناه کردهاند؛ لذا کرونا به عنوان لشکر خداوند در حال عذاب آنان است اما زماني که به ايران آمد، اعلام شد به دليل حضور طلاب چيني در ايران است و به اين دليل که جامعةالمصطفي با شستوشوي مغزي آنها گناه ميکند بايد تمام قم عذاب شود. بعد که ايران را فرا گرفت، اعلام کردند به دليل بياحترامي مردم ايران به اصحاب پيامبر (ص) است.
کاشاني گفت: عبدالحميد دقت نکرد که الان بيش از 170 کشور مبتلا شدهاند. آيا همه گناه کردهاند؟ آيا تنها دليل ايجاد بلا، گناه کردن است؟ در طول تاريخ صدها نفر از محدثين اهل سنت و اصحاب پيامبر (ص) براثر طاعون از دنيا رفتند، اين ناشي از گناه آنان بود؟ پيامبر (ص) بارها بيمار شدند. معاذالله دليل آن چيست؟ دليل گاهي گناه، ابتلا و امتحان است. اين چه فهمي است که از دين داريد؟
اين سخنران مذهبي تصريح کرد: زمان سيل و زله کردستان هم از همين جنس مطالب گفتيد و موجب ناراحتي آنان شديد. سيل سيستان و بلوچستان ناشي از کدام گناه شماست؟ خشکسالي چندسال اخير اين گناه نيز ناشي از کدام گناه شماست؟
وي اضافه کرد: مولوي عبدالحميد، يکي از گناهان مردم را حضور در اماکن ديني و زيارتي و طلب شفا از اهل بيت (ع) عنوان کردند و گفتند که شما از اين کارها نتيجه نميگيريد؛ زيرا صاحب شفا خداست. شما به تمام عقايد اسلامي، علماي اهل سنت و کتب حوزههاي علميه خود حمله کرديد! اولا اگر ما در يک مکان مقدس درخواست شفا کرديم، هيچ مسلماني اعتقاد ندارد که حضرت پيامبر (ص) يا امام رضا (ع) مستقلا صاحب اثر هستند، بلکه اعتقاد داريم خداوند بايد اذن دهد. همانطور که خدا به قرص براي درمان اذن ميدهد به حرمت و دعاي پيامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) اثر ميبخشد.
کاشاني افزود: در طول تاريخ داريم ابن هبّان به محضر امام رضا (ع) مشرف ميشد و حاجات خود را ميگرفت. در کتاب «کاندهلوي» که مطالعه آن را توصيه کرديد، آمده است: در کتاب صحيح بخاري داريم خاک مدينه شفابخش است. آيا دعاي پيامبر (ص) از خاک بالاتر نيست؟ ما قائل به اثر مستقيم نيستيم و نميگوييم درمان را بايد کنار گذاشت.
اين سخنران مذهبي گفت: خداوند، کريم، رحيم و حکيم است و حاجات ما را عطا ميکند، اما گاهي به آن شکل که ميخواهيم عطا نميکند. طلب دعا و استشفا نسبت به اهل بيت (ع) و مزارهاي متبرکه نيز همين گونه است و شايد از سر مهرباني دعا کنند و ما حاجات را بگيريم و شايد گاهي گونه ديگري محقق شود.
وي گفت: نبايد به گونهاي اظهار کرد که بعد از اتمام کرونا، ياران و نزديکان شما دعا و زيارت را قبول نداشته باشند. شما مگر نفرموده بوديد مشاور اصلي من ملاعمر سربازي بود و من بايد بيشتر مطالعه کنم. يک کرونا نبايد باعث شود شما از اعتقادات خود برگرديد. مسئله شفا خواستن از اوليا خدا يک امر شيعي نيست. به آثار «ذهبي» و ساير نويسندگان خود نگاه کنيد که چه ميزان درباره قبور اولياء خدا سخن گفتهاند. آنها از قبر ابوحنيفه اهل سنت تا حرم امام رضا (ع) پرداخته و درباره آنها سخن گفتهاند.
کاشاني گفت: احتمالا استرس ناشي از کرونا موجب شده تا از مباني اعتقادي برگرديد و يا ممکن است از جانب عربستان، تهديد يا تطميع شده باشيد.
فيلم کامل اين سخنان را اينجا ببينيد:
انتهاي پيام/
درباره این سایت